luni, 25 noiembrie 2013

Cu întârziere despre roboţi



Din nou premieră naţională pentru LST-istii de la Smart


Ne-am obişnuit cu provocările. Căutăm mereu noutăţile. La LST, cel puţin, suntem vârf de lance (acuma, între noi fie vorba, lancea cam lipseşte).

Care este cea mai nouă provocare pentru LST? Utilizarea roboţilor. Cine putea să-i testeze? Formaţia LST de la Smart Sibiu. Şi am făcut-o.

Între 02 şi 05 septembrie 2013 s-a desfăşurat la Bucureşti a doua ediţie a CNDM – Cigre România Conference on Condition Monitoring, Diagnosis and Maintenance. Aici SC Smart SA a organizat împreună cu Kinetrics (Canada) şi Sc Energotech SA Bucureşti un seminar având ca temă mentenanţa LEA de înaltă tensiune utilizând roboţii. La seminar au participat specialişti din firmele organizatoare şi din firme care au legătură cu mentenanţa LEA (SC Electrica SA, ISPE, Hidroelectrica şi altele).

A fost prezentat robotul LineVue, produs de către firmă canadiană Kinetrics din Toronto- Canada, un robot care determină durata de viaţă a LEA prin determinarea gradului de coroziune a inimii de oţel a conductoarelor, Acest robot inspectează liniile determinând secţiunea reală a oţelului din componenţa conductoarelor OlAl iar prin filmarea cu camera video se poate determina şi starea învelişului de aluminiu.

În continuarea seminarului o echipă LST de la Sucursala Smart Sibiu (Marius Cocoş, Lucian Brabete, Marius Oltean) a efectuat, în premieră naţională, o demonstraţie cu un robot pe o linie electrică aeriană din România. A fost inspectată deschiderea 51-52 a circuitului 1 al LEA 220kV Bucureşti Sud- Ghizdaru, cu ajutorul robotului LineVue produs de Kinetrics.

Pentru că nu suntem doar practicieni am prezentat la Conferinţa CNDM 2013 şi trei lucrări în plenul conferinţei:

-          What Are the Limits of Live Working?-M. OLTEAN, I.SEVASTRE - Smart S.A.,
-          Complete Solutions For LW Maintenance of OHL - M. OLTEAN, T. FĂGĂRĂȘAN, D. L. BRABETE - Smart S.A., România
-          Retrofitting Transformer Monitoring - Field experience report -E. STEINDL, T.BREINL - MR, Germany , A. MORARU – CN TEE Transelectrica, România, G. MORARU - SMART S.A., România

De asemenea am participat la organizarea standului pe care SC Smart SA l-a prezentat în expoziţia organizată cu acest prilej.

Din nou o participare fructuoasă, din nou o premieră naţională. Să vedem dacă beneficiarii de lucrări apreciază aplicarea roboţilor. Să vedem dacă vor să continuăm, pentru că tipuri de roboţi sunt mai multe. Oricum deschiderea am făcut-o.




Lucru sub tensiune din elicopter



De mult voiam s-o facem. De mult așteptam momentul ăsta. Acum am facut-o și pe asta!

Pentru prima data în România, vineri, 22.11.2013, a avut loc o intervenție sub tensiune, din elicopter, pe o linie de înaltă tensiune. Mai exact, echipa LST a Sucursalei Smart Sibiu a încercat înlocuirea unei balize pe conductorul de protecție a LEA 400kV Mintia-Sibiu. Nu a fost o încercare reușită în totalitate datorită condițiilor meteo (vânt în rafale cu viteza de 11m/s) dar a fost prima lucrare sub tensiune din elicopter executată în țară.  Iar pentru asta toată echipa LST Smart merită felicitări. În special Razvan Săvoiu (cel care a realizat efectiv intervenția) și Ioan Sevastre (șef de lucrare).

Merită felicitată evident și echipa Cobrex Aviation (operatorul elicopterului) și în special pilotul, Constantin Apăvăloaie, cel mai bun pilot de elicopter din România, la această oră.

Pare simplu. Te urci în elicopter, te apropii de linie, îți faci treaba și cobori. Pare, dar nu este. Ca orice lucrare sub tensiune trebuie o pregătire prealabilă (elaborarea tehnologiei, a instrucțiunii specifice de protecția muncii, a planului calității pentru lucrare). Trebuie pregătit elicopterul (realizarea unei platforme de lucru, alegerea punctelor de asigurare, demontarea elementelor care nu sunt necesare). Trebuie aleși oamenii pentru intervenție. Trebuie instruiți oamenii. Și mai ales trebuie făcut un antrenament preliminar.

Antrenamentul l-am făcut în poligonul LST. Aici am observant pentru prima dată ce trebuie să modificăm, ce probleme apar, ce îmbunătățiri trebuie să aducem tehnologiei.

Și apoi intervenția. Condițiile au fost cam la limită dar am ținut să încercăm.  Pilotul și-a făcut treaba, deși nu-I ușor să ții elicopterul la punct fix în condiții de vânt, în condițiile în care, la orice atingere, conductorul balansează, în condițiile în care e foarte greu să-ți iei repere. Razvan și-a făcut treaba, deși vântul i-a dat jos baliza. Bravo pentru amândoi.

Am făcut-o și pe asta și sperăm s-o mai facem. Sperăm să devină un lucru obișnuit. Și să mai facem altele. Alte lucrări în premieră, din elicopter sau nu.